Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
EducațieSocial

Ce propune M. Educației în cazul copilului cu ADHD: Adaptarea programei şcolare la nevoile elevului, consilierea profesorilor, dialogul cu familia

Ministerul Educaţiei şi Ministerul Muncii recomandă, după situaţia creată la Şcoala Gimnazială „I. L. Caragiale” din Piteşti, unde colegii unui elev diagnosticat cu ADHD au refuzat, săptămâna trecută, să mai intre la cursuri alături de acesta, adaptarea reală a programei şcolare la nevoile elevului, implicarea Centrului Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională (CJRAE) în monitorizarea situaţiei şi consilierea profesorilor de la clasă, dar şi accentuarea dialogului cu familia, în sensul implicării acesteia şi a asigurării unui ambient favorabil integrării şi dezvoltării elevului.

O echipă mixtă formată din reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi ai Ministerului Muncii s-a aflat luni, la Piteşti, pentru a evalua măsurile luate la nivelul şcolii, al Inspectoratului Şcolar Judeţean Argeş şi al DGASPC Argeş, în vederea integrării elevului aflat în discuţie.

Potrivit celor două ministere, s-au purtat discuţii cu reprezentanţi ai inspectoratului şcolar, ai Centrului Judeţean pentru Resurse Educaţionale, ai DGASPC, ai conducerii şcolii şi ai corpului profesoral.

În urma evaluării situaţiei, au fost făcute mai multe recomandări, printre care: o adaptare reală a programei şcolare la nevoile elevului, implicarea CJRAE în monitorizarea situaţiei şi consilierea profesorilor de la clasă, accentuarea dialogului cu familia, în sensul implicării acesteia şi al asigurării unui ambient favorabil integrării şi dezvoltării elevului.

Reprezentanţii celor două ministere au insistat asupra eforturilor care trebuie făcute de şcoală pentru integrarea copilului, profesorii fiind încurajaţi să ceară sprijinul specialiştilor pentru gestionarea situaţiilor, mai anunţă Ministerul Educaţiei şi Ministerul Muncii.

Ministerul Educaţiei solicită Inspectoratului Şcolar al Judeţului Argeş o monitorizare permanentă a evoluţiei elevului şi implicarea necondiţionată pentru integrarea elevului. În plus, ministerul anunţă că va solicita tuturor Caselor Corpului Didactic ca, în anul şcolar 2016-2017, să pună accentul pe formarea cadrelor didactice pentru educaţie incluzivă.

„Conducerile celor două instituţii condamnă atitudinea intolerantă şi discriminatorie, în raport cu situaţia elevului G.I.R. şi atrag atenţia că astfel de reacţii nu pot fi o soluţie în nicio situaţie de acest gen şi creează premisele unor comportamente discriminatorii în rândul tinerei generaţii”, mai spun reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi Ministerului Muncii.

Ei precizează că cele două instituţii, cu sprijinul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie şi al Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi, au iniţiat, în cursul lunii septembrie, elaborarea mai multor măsuri menite să îmbunătăţească procesul de incluziune a copiilor cu nevoi speciale.

Cele două instituţii menţionează proiectul de ordin comun privind metodologia pentru evaluarea şi intervenţia integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap, a orientării şcolare şi profesionale a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES), precum şi în vederea abilitării şi reabilitării copiilor cu dizabilităţi şi/sau CES, document aflat în dezbatere publică în perioada 4-13 octombrie

„Situaţia de la Piteşti nu este singulară, e îngrijorător că atât de mulţi copii sunt în situaţii similare, iar şcoala nu le oferă ceea ce au ei nevoie. Sunt copii extraordinari care merită fiecare efort al nostru pentru a fi alături de ei şi familiile lor. Consider inacceptabilă orice atitudine de respingere sau discriminare a acestor copii iar şcoala este responsabilă de integrarea şi educarea lor”, a declarat ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru.

El susţine că este necesară o implicare mai puternică a consilierilor din centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională în astfel de cazuri.

„Ce am constatat, şi nu doar din această situaţie nefericită: profesorii nu ştiu să gestioneze astfel de cazuri, unde e evident necesară înţelegerea faţă de nevoile elevului, o implicare mai puternică a profesorului şi a psihologului, dar şi comunicarea cu familia. De aceea, în paralel cu celelalte măsuri, vom accentua formarea cadrelor didactice pentru educaţie incluzivă şi o mai puternică implicare a consilierilor din cadrul centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională. Suntem datori să facem cu toţii front comun pentru binele acestor copii”, a mai spus Dumitru.

La rândul său, ministrul Muncii, Dragoş Pîslaru, susţine că situaţia de la Piteşti, unde elevii au refuzat să mai intre la cursuri alături de colegul lor diagnosticat cu ADHD, nu denotă toleranţă sau incluziune.

„Am spus de mai multe ori că trebuie să avem curajul să ne uităm în oglindă, să ne recunoaştem defectele şi vulnerabilităţile şi să ne asumăm faptul că schimbarea depinde de noi toţi, autorităţi centrale şi locale, dar şi de fiecare individ în parte. Când vorbeam despre schimbare mă refeream inclusiv la modul în care gestionăm problemele persoanelor cu dizabilităţi, iar manifestările din ultima perioadă, care nu denotă toleranţă sau incluziune, deşi este vorba despre un copil, nu fac decât să confirme faptul că ne lipsesc încă abilităţi elementare de gestionare corectă a problemelor unor categorii vulnerabile”, a spus Pîslaru.

Ministrul Muncii a adăugat că trebuie să respingem, cu toţii, orice atitudine de marginalizare a unei persoane aflate într-o situaţie vulnerabilă.

„Avem datoria morală şi instituţională, individuală şi colectivă, să facem tot ce putem şi tot ce legea ne permite, pentru ca o persoană cu dizabilităţi, mai ales când este vorba de un copil, să nu fie privată de un drept fundamental al său, să oferim sprijin pentru ca să poată atinge potenţialul său maxim. Cu toţii trebuie să respingem orice atitudine de marginalizare şi de izolare a oricărei persoane aflată într-o situaţie vulnerabilă şi, în acelaşi timp, trebuie să fim cu adevărat responsabili, cu fapte concrete, pentru sprijinirea incluziunii”, a precizat ministrul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Dragoş Pîslaru.

Related Articles

2 Comments

  1. Propun ca Onor Ministerul in frunte cu dom’ ministru Dumitru care vehement de „desolidarizeaza” si „incrimineaza”, sa se prezinte zilnic la orele respective pana la finele anului scolar si sa gestioneze dumnealor la fata locului problema. Si dupa aceea sa-si dea cu parerea. Se pare ca timp de 7 ani scolari cadrele didactice care s-au perindat pe la clasa si cei probabil minim 25 de elevi din clasa nu au gasit competentele necesare sa isi asume zilnic lovituri, tipete, bruscari, etc-uri si atunci un exemplu personal nu strica. Sa ne dam viteji stim cu totii. Dar sa rezolvam problema, aici o dam cotita, o aruncam mereu in bratele altcuiva. Nu incriminam copilul / copiii cu probleme. Ci sistemul care le-a inchis scolile speciale, cu cadre pregatite pentru ei si programa deja adaptata. Si care acum are pretentia ca ceilalti copii si dascalii lor sa se lase agresati in diverse chipuri de acesti copii care nu isi gasesc locul printre ei. Nu schimbam majoritatea pentru minoritate. Gasim solutii pertinente pentru minoritate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button