TAROM, ultimul drum! La Famiglia, rețeta noastră secretă
Compania națională de transport aerian Tarom se apropie cu pași mari spre disparție datorită mafiei construite timp de 26 de ani în sânul instituției. Nepotisme, contracte cu dedicație, management defectuos, salarii impresionante pentru băieții deștepți și directorii numiți politic au creat rețeta perfectă pentru dezastru.
România a scris istoria aviației, dar acum la aproape 100 de ani privim cu tristețe spre aeronavele bune de dus la muzeu și rușinea națională numită Aeroportul Internațional Otopeni. La famiglia, cum spun mafioții italieni, este și rețeta companiei Tarom. Conform Consiliului de Adimistrație al companiei, patru angajaţi din zece sunt rude între ei.
Tarom mai are în acest moment 20 de aeronave, după retragerea celor două aeronave Airbus A310. Compania de stat are aproape 2000 de angajați, personal suficient pentru deservirea a 60 de aeronave. Dar cum spunea o vorbă de pe vremea lui Nea’ Nicu, ”timpul trece, leafa merge”, se aplică și la Tarom.

În ultima lună au avut loc mai multe incidente legate de zborurile Tarom, în special din cauza unor defecţiuni tehnice.
La sfârşitul lui septembrie, o cursă Tarom spre Amsterdam s-a întors la Bucureşti din cauza unei defecţiuni la instalaţia de climatizare. Apoi, joi 13 octombrie, un avion cu destinaţia Iaşi a ratat decolarea de pe aeroportul Henri Coandă, din cauza unei probleme tehnice.
Vineri, o cursă Tarom pe ruta Bucureşti-Timişoara a fost amânată două ore din cauza defectării unui difuzor.
În plus, cursa Bucureşti-Iaşi, care urma să decoleze, vineri 14 octombrie, la ora 17.20 de pe aeroportul Henri Coandă, a fost anulată, unul dintre pasageri reclamând că reprezentanţii companiei nu au oferit nicio explicaţie.
Coliva companiei TAROM o mănâncă pasagerii care zboară acum la Iași, Cluj sau Timișoara, cu 9.99 EUR la bordul aeronavelor low-cost.
Zilele trecute am fost anunțați de că Tarom suspendă zboruril spre Dubai (Emiratele Arabe Unite), Nisa (Franţa), Geneva (Elveţia) şi Amman (Iordania) după retragerea din folosinţă a celor două avioane A310, dar şi din motive economice. Majoritatea deciziilor luate de conducerile companiei au fost aberante și lipsite de orice logică. De la zborul cu camionul prin oraș (fostele A310 care au zburat prin Europa 10 ani), până la prețurile impresionante la biletele de avion. În unele cazuri biletele la TAROM erau mai scumpe decât la Air France, KLM sau Lufthansa.
Concedieri și lacăte puse pe ușă
Surse sindicale din TAROM au declarat pentru Capital.ro că mai mulţi angajaţi din cadrul Departamentului Tehnic au primit preavize de concediere.
„Sunt zvonuri că se pregăteşte concedierea a circa 500 de salariaţi din cadrul TAROM. Direcţia Resurse Umane a transmis angajaţilor de la aprovizionare, Departamentul Tehnic, preavize de concediere. Este ilegală concedierea salariaţilor fără consultarea sindicatelor. Nimeni nu a fost informat privind aplicarea unui program de restructurare. Se încalcă legea dialogului social în care se precizează că toate deciziile conducerii TAROM trebuie trasmise sindicatelor. Există un ordin de ministru prin care sindicatele trebuie invitate la discuţii şi negocieri. Conducerea TAROM nu vrea să discute cu sindicatele, toate măsurie sunt contra sindicatelor şi oamenilor, ei se consideră stăpânii acestei companii”.
Potrivit acestora, programul de restructurare şi reorganizare trebuie implementat în baza unor studii, criterii şi negocieri.
„Vor să dea afară oameni de la departamentele Tehnic, Comercial şi Financiar. Salariaţii ameninţă cu proteste, planul de restructurare şi concediere este ilegal. Ministerul Transporturilor a angajat manageri plătiţi regeşte care nu au fost în stare să aducă compania pe linia de plutire şi acum angajăm consultanţă de peste 500.000 euro care să spună şefilor TAROM cum să conducă operatorul aerian”, au mai declarat sursele citate.
Sindicaliştii au explicat că şefii TAROM vor să disponibilizeze aproximativ 20% din salariaţi odată cu diminuarea locurilor de muncă prin retragerea celor două avioane Airbus A310.
„Din luna februarie trebuia să existe o grilă salarială, logica conducerii este că odată cu retragerea celor mai mari avioane din flotă se reduce şi numărul de angajaţi”, au mai declarat sursele citate.
Sindicatele au rămas fără sedii
Sindicatele au rămas fărp sedii, începând de la sfârşitul săptămânii trecute.
„Nu mai avem sedii, toate documentele sunt blocate în sediile noastre. Vineri, (n.red. 30 septembrie), conducerea TAROM a cerut să fie puse sigilii pe sedii, sindicatele sunt afiliate BNS-ului şi nic măcar nu mai pot ţine corespondenţa”, ne-au mai precizat sursele sindicale.
Chiar dacă există birou de comunicare în cadrul TAROM, managerii nu răspund întrebărilor privind planul de reorganizare/restructurare, numărul de angajaţi care urmează să fie disponibilizaţin şi de ce s-a luat decizia sigilării sediilor sindicatelor.